Neem contact met ons op
088 567 01 95

  • blog

3 Tips om met meer vertrouwen in je lichaam in beweging te komen

Als je al lange tijd pijn- en/of vermoeidheidsklachten ervaart, dan herken je misschien die zoektocht naar balans in je dagelijkse activiteiten of heb je moeten stoppen met waardevolle (beweeg)activiteiten.

Bij Roessingh Pijnrevalidatie wordt, o.a. tijdens de fysieke sessies, veel aandacht geschonken aan een gedoseerde opbouw van (beweeg)activiteiten, weer meer leren luisteren naar je lichaam en daarmee meer vertrouwen krijgen in je lijf.

De volgende 3 tips kunnen je op weg helpen:

  1. Toegewijde actie en waardengericht handelen; bedenk wat waardevol voor je is en begin met kleine stappen om dat weer op te bouwen. Hoe concreter je het maakt; hoe groter de kans dat je het gaat doen. Hoe kleiner de stappen, hoe groter de kans dat het lukt en je vertrouwen krijgt in eigen regie en je lichaam. Bijvoorbeeld ‘ik ga iedere avond direct na het avondeten 5 minuten wandelen of fietsen en even op een bankje zitten kijken bij de vijver’. Als dat goed gaat dan voeg je er een minuut aan toe, maar doseer de opbouw, zelfs al denk je dat het die dag goed gaat. Door naar anderen uit te spreken, of af te spreken, wat je gaat doen committeer je je nog meer.
  2. Hier & nu; we zijn vaak erg bewust van wat we vroeger onbevangen konden doen. We vergelijken ons huidige niveau met hoe we dingen eerder deden of hoe andere mensen dat wel gewoon kunnen. Dit is heel frustrerend of verdrietig om te beseffen en helpt ons niet verder. Door eerlijk te kijken naar wat je lichaam nú aan kan en vanuit daar consequent hele kleine stappen te zetten zul je merken dat je wel kunt bewegen en gedoseerd kunt opbouwen.
  3. Acceptatie boven controle; voorkom zelfkritiek en zelfafwijzing. Ben je je bewust dat de gedachten “dit stelt toch niks voor” of “gewoon even doorbijten” alleen maar gedachten zijn die ervoor zorgen dat alles wat je doet toch negatief voelt of over de grens laten gaan? Welke gedachten gun je een goede vriend of een kind die pijn heeft en weer wat wil kunnen opbouwen? Probeer milder te worden in plaats van door te zoeken naar de lichamelijke oorzaak van je klachten.
Auteur: Marjolein Stegeman, bewegingswetenschapper, fysiotherapeut bij Roessingh Pijnrevalidatie

Terug naar Acceptance and Commitment Therapyoverzicht